Турските сериали са много популярни не само сред по-възрастните хора в България. В арабския свят те изживяват истински бум - и разбиват тамошните традиционни представи за ролята на мъжа и жената в обществото.
От няколко години насам турските "сапунени" сериали изживяват истински бум. Според доклад на Oxford Business Group, през 2012 година са били продадени над 70 турски "сапунки" в общо 39 страни по света. Цели 67 милиона души наброява фен-групата на изпълнителката на главната роля във "Времето лети" - германската актриса от турски произход Вилма Елес. Сред тях има почитатели от Източна Европа, но също така от Кувейт, Египет, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства. Именно в страните от арабския свят турските сериали предизвикват неподозирани политически и социални отражения: те се превръщат в истинско предизвикателство за традиционните ценности, тъй като разбиват представите за ролята на мъжа и жената в обществото, за сексуалния живот и правата на жените, пише германският "Ди Велт".
Темата има и дори външнополитически отражения. Например в Македония, където турските "сапунки" бяха извадени със закон от праймтайма на телевизиите - като мярка срещу "османския културен империализъм", по думите на македонския министър на информацията и социалните въпроси Иво Ивановски, който заяви, че турските сериали били чудесни, но все пак страната е била 500 години под турско робство.
Мъжът на мечтите им
Този вид културен износ започна още през 2008 година, когато базираната в Дубай телевизия Middle East Broadcasting Center закупи и излъчи мелодрамата "Перла" (в оригинален превод "Сребро"). Само заглавието на филма и имената на главните герои бяха арабизирани, докато основното действие си остана в оригиналния турски модерно-мюсюлмански контекст. В този сериал арабската публика откри нещо ново - а именно как един мюсюлманин дава романтичен израз на любовта си към своята съпруга, подкрепя нейните амбиции за кариера като моден дизайнер и я брани срещу критиките на собствените ѝ родители. "Турските сериали показват, че модерното поведение и западният стил на живот са възможни и в мюсюлманските общества и култури", казва по този повод бахрейнската министърка на културата Шака Май бин Мохамед ал Калифа.
Също и много популярната режисьорка на сериала "Забранена любов" Хилал Сарал вижда в Турция модел за целия арабски свят. "Турция е пример за модерна мюсюлманска държава. Арабските страни я чувстват близка, макар да имат други социални и културни ценности", казва Сарал. И понеже повечето турски сериали показват романтични мъже, много от почитателките на тези сериали в арабския свят гледат на турския мъж като на мъжа на мечтите им.
Добрата страна на турските сериали
Освен сюжета за любовта и брака, турските сериали третират и някои теми-табу, като например секса преди брака, изневярата или насилственото омъжване на млади момичета. Гръцката режисьорка Нина-Мария Пашалиду е авторка на документален филм, който показва как турските сериали подпомагат арабските жени в битката им за повече права или пък в стремежа им да изживеят романтична любов. Във филма се казва, че под влиянието на турските сериали броят на разводите в арабските страни нараства. Така например една жена от Обединените арабски емирства сърбала кураж да напусне деспотичния си съпруг, след като в един турски сериал видяла как правозащитничка води ожесточена битка за правата на жените.
Битка, но срещу турските сериали, водят някои ислямски духовници, които виждат в тях заплаха за ислямските общества. Един имам от Саудитска Арабия заяви например, че сериалът "Перла" бил обявил война на мюсюлманските ценности, а сирийски духовник издаде фатва срещу носенето на тениски с образите на герои от турските сериали.
По 17 часа на ден
На друг аспект се спира австрийският "Дер Щандарт", а именно - на доминиращата позиция на сериалите в турското филмопроизводство. Тъй като сериалите са истински експортен шлагер, филмовият бранш залага предимно на тях. А това означава, че младите режисьори и актьори нямат алтернатива - пазарът ги принуждава да правят сапунки. При това работата не е никак лека - работи се по 17 часа на ден, 6 дни в седмицата. Отделните епизоди са обикновено с продължителност между 60 и 120 минути - такава е заръката на продуцентите, чиято основна цел е да има колкото е възможно повече място за реклами.