В началото на 2002 г. актьорите от хитовата комедия „Приятели" подписват договор за девети последен сезон на сериала, по силата на който всеки един от тях получава по 1 млн. долара на епизод.
Сделката е имала логика във време, когато телевизията е била повече от необходимост. Сериалът се е радвал на средно 25 млн. зрители на епизод или 26% от телевизионните зрители.
Шест години по-късно обаче подобна сделка не е осъществима. Днес сериалът с най-висока гледаемост - „Отчаяни съпруги", привлича само 17 млн. зрители седмично или 16%.
С разнообразяването на предложенията от интернет пространството, които все повече привличат интереса на зрители и рекламодатели, филмовите хитове трудно си пробиват път. Като резултат от намаляването на аудиторията и утвърждаването на телевизионни заместители, хонорарите на телевизионните звезди се свиват. За най-добре платените телевизионни актриси днес обаче хонорарите от сериалите са само част от доходите им. Участия в рекламни кампания, ПР и модни събития поддържат доброто финансово състояние на най-добре платените звезди от телевизионните сериали.
В класацията на Forbes за най-скъпо платени актриси от сериали, които се излъчват в най-гледаното време, начело е моделът Тайра Банкс от риалити шоуто „Americas Next Top Model", която за една година печели 23 млн. долара както от телевизията, така и от странични дейности.
Второто място, далеч зад първото, се заема от друг топ модел - Хайди Клум, чийто портфейл набъбва с 14 млн. долара за периода юни 2007-юни 2008 г. Клум участа в модното реалити шоу „Project Runaway".
Катрин Хейгъл от сериала „Анатомията на Грей", която за посочения период е получила 13 млн. долара, е определена за третата най-скъпо платена актриса от сериалите в праймтайма.
„Отчаяната съпруга" Ева Лонгория Паркър също не се задоволява само с телевизионните хонорари и е спечелила 9 млн. долара за една година, което я нарежда на четвърто място в класацията.
Номинираната за Еми Мора Тиърни от „Спешно отделение" е следваща в класацията с доход от 7,5 млн. долара, следвана от актрисата от „Закон и ред" Маришка Харгитай с 6,5 мнл. долара.
Седмо и осмо място се заемат от актрисите Марг Хелгенбергер („От местопрестаплението", 6 млн. долара) и Дженифър Лав Хюит („Шепот от отвъдното", 5 млн. долара). С основателни претенции за осмото място е и певицата Пола Абдул от журито на American Idol, която също е спечелила 5 млн. долара за годината. Завършек на челната десятка поставя Тина Фей от комедията „30 Rock", която за периода е спечелила 4,6 млн. долара.
Завидните хонорари обаче не идват само от участията им в сериалите. Талантите вече не могат да разчитат на предишното доминиране на телевизията сред медиите.
„Телевизията не е това, което беше", оплаква се адвокат, който представлява няколко касови телевизионни звезди. Според него идеята, че филмът ще е успешен и ще генерира много пари, в днешни дни е почти утопична.
С години филмовите студиа са заработвали парите си чрез така нареченото дефицитно финансиране: за да може да покрие разходите в началните години на излъчване на филма, студиото, което е записало сериала, изисква такса от медията за ексклузивното право да го излъчва за определен период от време. За да може напълно да покрие разходите си, студиото залага на това, че ще може да продаде бъдещи излъчвания на филма, след като изтече този период.
Днес обаче рискът е много по-голям. В съвременния дигитален свят, който предлага моментален достъп до различни филмови продукции, дългосрочните перспективи за печалба по традиционния начин не изглеждат обещаващи, а звездите от тези филми търсят други подиуми за изява и източник на доходи, като споменатите рекламни кампании и други светски събития.
Сделката е имала логика във време, когато телевизията е била повече от необходимост. Сериалът се е радвал на средно 25 млн. зрители на епизод или 26% от телевизионните зрители.
Шест години по-късно обаче подобна сделка не е осъществима. Днес сериалът с най-висока гледаемост - „Отчаяни съпруги", привлича само 17 млн. зрители седмично или 16%.
С разнообразяването на предложенията от интернет пространството, които все повече привличат интереса на зрители и рекламодатели, филмовите хитове трудно си пробиват път. Като резултат от намаляването на аудиторията и утвърждаването на телевизионни заместители, хонорарите на телевизионните звезди се свиват. За най-добре платените телевизионни актриси днес обаче хонорарите от сериалите са само част от доходите им. Участия в рекламни кампания, ПР и модни събития поддържат доброто финансово състояние на най-добре платените звезди от телевизионните сериали.
В класацията на Forbes за най-скъпо платени актриси от сериали, които се излъчват в най-гледаното време, начело е моделът Тайра Банкс от риалити шоуто „Americas Next Top Model", която за една година печели 23 млн. долара както от телевизията, така и от странични дейности.
Второто място, далеч зад първото, се заема от друг топ модел - Хайди Клум, чийто портфейл набъбва с 14 млн. долара за периода юни 2007-юни 2008 г. Клум участа в модното реалити шоу „Project Runaway".
Катрин Хейгъл от сериала „Анатомията на Грей", която за посочения период е получила 13 млн. долара, е определена за третата най-скъпо платена актриса от сериалите в праймтайма.
„Отчаяната съпруга" Ева Лонгория Паркър също не се задоволява само с телевизионните хонорари и е спечелила 9 млн. долара за една година, което я нарежда на четвърто място в класацията.
Номинираната за Еми Мора Тиърни от „Спешно отделение" е следваща в класацията с доход от 7,5 млн. долара, следвана от актрисата от „Закон и ред" Маришка Харгитай с 6,5 мнл. долара.
Седмо и осмо място се заемат от актрисите Марг Хелгенбергер („От местопрестаплението", 6 млн. долара) и Дженифър Лав Хюит („Шепот от отвъдното", 5 млн. долара). С основателни претенции за осмото място е и певицата Пола Абдул от журито на American Idol, която също е спечелила 5 млн. долара за годината. Завършек на челната десятка поставя Тина Фей от комедията „30 Rock", която за периода е спечелила 4,6 млн. долара.
Завидните хонорари обаче не идват само от участията им в сериалите. Талантите вече не могат да разчитат на предишното доминиране на телевизията сред медиите.
„Телевизията не е това, което беше", оплаква се адвокат, който представлява няколко касови телевизионни звезди. Според него идеята, че филмът ще е успешен и ще генерира много пари, в днешни дни е почти утопична.
С години филмовите студиа са заработвали парите си чрез така нареченото дефицитно финансиране: за да може да покрие разходите в началните години на излъчване на филма, студиото, което е записало сериала, изисква такса от медията за ексклузивното право да го излъчва за определен период от време. За да може напълно да покрие разходите си, студиото залага на това, че ще може да продаде бъдещи излъчвания на филма, след като изтече този период.
Днес обаче рискът е много по-голям. В съвременния дигитален свят, който предлага моментален достъп до различни филмови продукции, дългосрочните перспективи за печалба по традиционния начин не изглеждат обещаващи, а звездите от тези филми търсят други подиуми за изява и източник на доходи, като споменатите рекламни кампании и други светски събития.
Източник: investor.bg