Секс скандали, атентати и корупция хвърлиха балета на Болшой театър в дълбока криза. От тази пролет балетният състав си има нов ръководител. Дали Махар Вазиев ще успее да поизглади имиджа на световноизвестния ансамбъл?
"Талантът е основният критерий за всеки, който иска да стане част от балетния състав на Болшой театър", уверява Махар Вазиев. А вярно ли е, че в недалечното минало ролите са били разпределяни срещу секс или пари? "Такова нещо не е имало и няма да има!", твърди новият художествен ръководител на балета на Болшой театър - въпреки слуховете, които се разпространяват от години, че талантът не е достатъчно условие за постъпване в световноизвестния балетен състав.
Падението
Преди три години бившият ръководител на балета Сергей Филин едва не ослепя, след като беше залят с киселина. Поръчителят на атентата, бившият солист Павел Дмитриченко, беше осъден на шест години затвор, но междувременно е пуснат под гаранция.
По време на процеса на бял свят излязоха грозни истини за враждите и интригите в Болшой театър. Както стана ясно в рамките на това дело, Дмитриченко смятал, че Филин нарочно не давал главни роли както на него самия, така и на тогавашната му приятелка Анжелина Воронцова. Пред съда Филин заяви, че солистът станал много сприхав и все търсел начин да си отмъсти. Още преди атентата Дмитриченко го бил обвинил в шуробаджанащина, за да съсипе реномето му. Впоследствие Филин и бившият генерален директор напуснаха Болшой театър. С ансамбъла се раздели и талантливата американска балерина Джой Уомак, която твърди, че ѝ поискали 10 000 долара, за да ѝ дадат главна роля.
За Болшой театър, където работят общо 900 актьори, музиканти и танцьори, се разказват какви ли не митове и легенди, споделя Махар Вазиев в интервю за Дойче Веле. В продължение на 13 години Вазиев ръководи балетния състав на Мариинския театър в Санкт Петербург, а през 2008 година е назначен в миланската "Ла Скала". От март тази година той ръководи балетния ансамбъл на Болшой театър.
"Балетът на Болшой театър е огромна трупа с много особености и със свой собствен ритъм. Нашата задача е да показваме възможно най-добрия балет. И затова казвам на танцьорите, че ако искат да ми покажат нещо ново, нещо свое, винаги съм готов да им обърна внимание", разказва Махар Вазиев.
Нов живот
"Много неща се промениха, откакто Вазиев пое ръководството", казва балетистът Денис Родкин. В момента той репетира за участието си в "Иван Грозни". В тази балетна постановка, която разказва историята на един от най-безмилостните руски царе, всичко се върти около политика, власт и секс. Също както в истинския живот на Болшой театър.
"При предишното ръководство настроението беше много лошо. Сега обаче отново цари творческа атмосфера. Всички искат да покажат, че са заслужили да играят на сцената на Болшой театър", казва Родкин. Анна Тихомирова, която в момента се подготвя за ролята на Жизел, също твърди, че Махар Вазиев е успял да вдъхнови балерините и балетистите. "Той присъства на всяка репетиция. Наблюдава танцьорите и дава шанс и на младите да разгърнат таланта си", казва Тихомирова.
"Никога досега не сме работили толкова дисциплинирано", обяснява балетистът Денис Родкин и добавя: "Вазиев залага на класическия балет. И това е много важно, защото в Болшой театър класическият балет е на първо място - модерната хореография е на по-заден план". Именно поради тази причина обаче през 2011 година Болшой театър загуби двама великолепни танцьори - Наталия Осипова и Иван Василиев напуснаха ансамбъла с аргумента, че Болшой театър не им дава възможност да разгърнат своята креативност.
Съвсем скоро обаче колегите от едно време ще се срещнат отново - по време на турнето на Болшой театър в Лондон, където Наталия Осипова е междувременно прима-балерина в Кралския балет. Махар Вазиев не подготвя нещо изключително за това турне, защото: "Болшой театър трябва да бъде брилянтен навсякъде. За нас обаче най-важни са изявите ни пред родната публика", казва Вазиев и добавя: "Всичко, което правим, е в името на нашата публика в Русия". И наистина: въпреки скандалите в близкото минало, публиката е във възторг от балетния ансамбъл на Болшой театър. "Скандалите са част от нашия живот. Те не могат да навредят на културата", казва един от посетителите на постановката "Иван Грозни". И допълва: "Горд съм, че руската култура си има своето място в света".