През миналия век на континента са открити повече от 350 площадки със скално изкуство от Ледниковата епоха, с животни, абстрактни форми и понякога дори хора, като тези издълбани фигури от Грота дел Адаура в Сицилия. Те са необичайно надникване в творческия свят и въображението на ранните художници. Палеонтологът и събирач на скални символи Женевийв фон Пецингер открива 32 графични знака, които се срещат във всички пещери със скални рисунки.
Най-подробно изучавани са животните, като черния кон от Куивера в Испания или необикновния пурпурен бизон от Ла Пасиага. Но Женевийв фон Пецингер започва да изучава абстрактните форми, наречени геометрични знаци. Странното е, че на повечето места геометричните знаци са много повече от образите на животни и хора.
"Но когато започнах през 2007, нямаше дори окончателен списък на всички съществуващи форми, нито категорична преценка дали едни и същи форми се появяват във времето и пространството. Преди изобщо да започна да задавам въпроси, първата ми стъпка беше да събера база данни за всички известни геометрични знаци от всички площадки със скално изкуство."
Красивите, великолепни рисунки на животни били добре каталогизирани, покрай тях и знаците в близост, но в много от пещерите имало още неоткрити знаци.
"В продължение на две години верният ми съпруг Дилън и аз прекарахме над 300 часа под земята, ходейки, пропълзявайки и гърчейки се през 52 места във Франция, Португалия и Сицилия. И всичко това напълно си струваше. Открихме нови, недокументирани геометрични знаци на 75 процента от местата."
След всико това, палеонтоложката открива, че има само 32 геометрични знака. Само 32 знака за период от 30 000 години и целия континет Европа.
"Това е много малко число. Ако знаците бяха случайни драскулки или украсa, бихме очаквали да видим много по-голямо разнообразие, но вместо това откриваме едни и същи знаци да се повтарят и в пространството, и във времето. Някои знаци започват силно, после губят популярност и изчезват, докато други са измислени по-късно. Но 65 процента от знаците остават в употреба през целия този период - неща като линии, правоъгълници, триъгълници, овали и кръгове, като тези тук от края на Ледниковата епоха, от площадка на възраст 10 000 години високо в Пиренеите. Докато определени знаци се простират на хиляди километри, други имат много по-ограничено разпространение, а някои се намират само на определено място, като тези разделени правоъгълници, открити единствено в Северна Испания, за които някои изследователи смятат, че може да са някакъв вид фамилни или родови знаци.
Има изненадваща степен на сходство при най-ранното скално изкуство, открито от Франция и Испания до Индонезия и Австралия. С появата на много еднакви знаци в такива обширни райони, особено в диапазона от 30 000 - 40 000 години, започва да изглежда все по-вероятно това откритие всъщност да е следа към общо родно място в Африка, но това е тема на друго изследване", казва фон Пецингер.
"Скалните рисунки за много по-древни от най-древните писмености - шумерския клинопис, египетските йероглифи, най-ранното китайско писмо са се появили преди около 4000 - 5000 години. Всяка от тях произлиза от по-стара протосистема, съставена от преброими символи и пиктографски изображения, при които значението и образът съвпадат. Знакът за птичка наистина представя птичка. Едва по-късно започваме да виждаме по-стилизирани пиктографски символи, докато станат почти неразпознаваеми и се създават още, за да означат всички други липсващи думи в езика - местоимения, наречия, прилагателни."
Твърде невероятно е геометричните символи от Ледникова Европа наистина да са абстрактни писмени знаци, подчертава тя. Важно да помним, че ранните системи за писане не са произлезли от вакуум. И че дори преди 5000 години, хората вече са надграждали върху нещо много по-старо, с корени десетки хиляди години назад във времето - върху геометричните знаци на Ледникова Европа.
Някога, дълбоко в общата ни история, когато някой за пръв път е излязъл с идеята да остави графична следа и завинаги е променил естеството на общуването ни.