Парижката филхармония излага картини и рисунки на художника Жан-Мишел Баскиа, свързани с музиката на живота му, предаде Франс прес. Той се е изявявал и като диджей, кларинетист в експериментална група и продуцент на рап парче.
Тонът на експозицията "Basquiat Soundtracks", която ще продължи от 6 април до 30 юли, е зададен още с влизането. Картина на Баскиа в голям формат, щампована с надписа "Опера", се намира в непосредствена близост до картография на нощните клубове, разтърсили Ню Йорк в началото на 70-те и 80-те години на миналия век. Художникът, роден в този град, ги посещава упорито, често на дансинга, понякога зад грамофона.
"Баскиа не се ограничаваше с нищо. Той слушаше Бетовен, Калас, "Блонди", рап и Луис Армстронг", казва Венсан Бесиер, един от кураторите на изложбата. Тя е базирана на около 70 творби, подписани от твореца, и не е свързана с друга експозоция, посветена на сътрудничеството между Баскиа и иконата на поп арта Анди Уорхол.
Различна музика - от хип-хоп до класическа, както и звуци, характерни за Ню Йорк, като например звуците на метрото, съпровождат посетителя по време на обиколката му. "Баскиа не беше човек, който разделяше нещата", продължава Бесиер.
Художникът също е в движение. Посетителите могат да го видят да крачи из стая, в откъс от филм, да ходи, с кларинет в ръка, пред порнокина. Или с бомба в ръка да маркира порутена стена с лозунг-мантра, характерен за творчеството му.
Снимки на подредени телевизионни приемници напомнят, че това е епохата на експлозията на видеоклиповете.
Лица от приятелския кръг на художника гледат от снимки, направени с Полароид. В младите им години можем да разпознаем Мадона, която е била една от приятелките му, или Деби Хари, певицата на "Блонди".
Клубната атмосфера се усеща в няколко от нишите на изложбата. Тук е Бой Джордж, "толкова британски", с чайник и чаша в ръка в суматохата на нощен клуб.
Навсякъде музиката резонира с творчеството на Баскиа. Препратки към Чарли Паркър, гениалния джазмен, могат да бъдат открити в няколко от висящите картини.
"Музиката е един от ключовете за разбиране на неговия подход и работа", казва Бесиер.
Жан-Мишел Баскиа, който притежава колекция от близо 3000 плочи, слуша музика в таванското си студио и в клубовете, но също така я свири. За кратко е лидер и кларинетист на експерименталната група "Грей" (Gray), в която участва и младият Винсънт Гало, много преди да стане известен актьор.
През 1983 г. художникът дори продуцира песен за свой приятел рапър, за която проектира и обложката.
На 12 август 1988 г. 27-годишният Баскиа е намерен мъртъв от свръхдоза в таванското си помещение в Ню Йорк. Същата вечер той е трябвало да присъства на концерти на рап групите "Рън Ди Ем Си" и "Пъблик енеми".