В края на април около 1000 души се включиха в демонстрация в Хамбург, организирана от "Интерактивни мюсюлмани" (Muslim Interaktiv), скандирайки "Бог е велик", "Решението е халифат" и "Германия - диктатура на ценностите". Миналата събота групата отново демонстрира в Хамбург - този път участниците бяха около 2300. Те обаче се въздържаха от възгласите за халифата, придържайки се така към наложените им правила. Кои са тези "Интерактивни мюсюлмани"?
"Демонстрацията от април предизвика голяма изненада", казва пред ДВ социоложката Некла Келек, председателка на сдружение "Светски ислям", базирано в Хамбург. "Интерактивни мюсюлмани" са групировка, която се организира предимно през социалните медии като ТикТок, а това я прави още по-опасна, казва Келек. "В една джамия поне може да се влезе и да се разбере за какво става дума."
Групата "Интерактивни мюсюлмани" е на вниманието на службите за сигурност от години. Тя е създадена през 2020, като се смята, че е близка до организацията "Хизб ут-Тахрир", която бе забранена през 2003, тъй като поддържа насилието и призовава към избиването на евреи.
След нейната забрана - по данни на разузнаването - са основани "неформални мрежи, свързани с нея". Една от тях е "Интерактивни мюсюлмани". В Германия има и други подобни организации - като "Поколение ислям" (Generation Islam) и "Реалност ислям" (Realität Islam).
"Несъмнено екстремистка" групировка
За германското контраразузнаване "Интерактивни мюсюлмани" са "несъмнено екстремистка" групировка. Тази квалификация се дължи и на факта, че групировката иска установяването на халифат по цял свят, т.е. отхвърля демокрацията и правовата държавност в Германия. "Тук се разгръща една политическа програма, основана на исляма и шериата. Неутрално формулирано, това е революционно политическо движение, което се стреми към фундаментална реорганизация на властовите отношения не само в ислямското пространство, а в целия свят", казва пред ДВ експертът по исляма Андреас Якобс от фондация "Конрад Аденауер".
За разлика от други ислямистки движения като салафитите, за "Интерактивните мюсюлмани" конкретните правила за поведение не заемат челно място. "Те обръщат по-малко внимание на въпроси, свързани с начина на живот, като например дали имам право да докосвам някоя жена и т.н.", посочва Якобс. За него групировката е по-скоро "идентичностен младежки култ", аналогичен на движения като "Гражданите на райха".
Как се представят в социалните медии
Това се потвърждава от погледа към социалните медии: в ТикТок групировката има над 20 000 последователи. Видеата са направени професионално, водещите фигури се представят модерно и блестят с добри ораторски умения. В профила се публикуват и анкети, заснети по улиците, предназначени да се демонстрира близост с мюсюлманската общност.
Посланията изглежда изпълняват предназначението си: на сайта t-online един учител анонимно разказва как водещите фигури от "Интерактивни мюсюлмани" се честват като попзвезди и затова неговите ученици искат да отидат на демонстрациите - за да се срещнат там с "героите".
Групировката често се възползва от обществените дебати: преследването на уйгурите в Китай, изгарянията на Корана в Швеция, евентуалната забрана за носене на забрадки в Германия. "Интерактивните мюсюлмани" винаги се представят като дискриминирани и изолирани - особено след терористичното нападение на Хамас срещу Израел. Оттогава насам те използват много по-ясен език, казва пред ДВ Навид Вали от неправителствената организация "Мрежа за превенция на насилието".
"Интерактивните мюсюлмани" използват и известни инфлуенсъри, които вероятно без задръжки споделят съдържания и казват: Вижте, сега ние, всички мюсюлмани, трябва да се поддържаме, за да се противопоставим на враждебността спрямо исляма. "Това е предлогът, чрез който се прави опит за привличането на още хора", обяснява Вали.
Той нарича "Интерактивните мюсюлмани" политическа секта. "Те се насочват с посланията си към студентите и дори към академичните среди. Но движението се стреми не толкова да спечели нови привърженици, колкото да придобие максимална известност. Те искат най-вече внимание."
Да бъдат ли забранени или не?
Внимателно подбраният юридически подход на "Интерактивни мюсюлмани" затруднява евентуалната забрана на групировката. Подобно на дясноекстремистките идентичностни движения те очевидно добре познават рамките, в които имат право да се движат. Искането за халифат, при положение, че е издигнато само теоретично, не е забранено в Германия.
Навид Вали споделя мнението, че вместо забрана на "Интерактивни мюсюлмани" би било по-добре на младите хора да бъдат показани алтернативи, за да видят "как още би могъл да изглежда мюсюлманският живот в Германия". А експертът по исляма Якобс препоръчва да се правят повече систематични изследвания за този вид групировки - за големината, за проявите им в социалните мрежи, за връзките с посланията на "Хизб ут-Тахрир".
Якобс смята, че забраната би имала и предимства: "На първо място тя ще представлява сигнал, на второ - по този начин службите за сигурност биха могли да спечелят време да се вгледат по-внимателно в структурите и да преценят как да се отнасят с организациите наследнички".